Beukenbomen bij de Dorpskerk

Zwamgroei geconstateerd in beukenboom

De oorspronkelijke ingang van de Dorpskerk Aalsmeer was over het huidige C.J. Braber Pad tussen het oude raadhuis en Het Wapen van Aalsmeer.
Toen het oude kerkhof bij de kerk, in de tweede helft van de 19de eeuw, werd gesloten is er rondom de kerk een tuin aangelegd met “beupkebomen”. Maar deze bomen zijn vrij snel doodgegaan.
In die tijd waren er tijdens de kerkdiensten twee rondgangen voor de collecte. De Diakenen collecteerden zelf maar de Kerkvoogden lieten het collecteren over aan jonge mannen.
Eén van deze jonge mannen was Jan Blootshoofd. Jan had samen met zijn broer Pieter de firma Wed. D. Blootshoofd en zij boden de kerkvoogden aan om nieuwe beukenbomen te leveren.
De firma kreeg van de kerkvoogden de opdracht om de oude bomen te rooien en nieuwe bomen te poten. De firma had mooie jonge bomen met grote kluiten die vrijwel niet te vervoeren waren.
Tussen 1882 en 1885 hebben Jan en Pieter Blootshoofd samen met hun knecht Koos Rijsdijk de bomen gepoot. Dit zal naar aller waarschijnlijkheid geweest zijn in augustus, omdat beukenbomen eigenlijk alleen in augustus verpoot mogen worden.

Erg jammer om nu te horen dat één van deze, zo’n 140 jaar oude bomen, binnenkort zal verdwijnen omdat er in de boom zwamgroei is geconstateerd. Gekeken zal worden in hoeverre de andere beuken behouden kunnen worden.

Bekijk ook