Bericht vanuit de Himalayas

Nieuw bericht van Kees-Jan Leegwater update 10 februari 2020
  • 10 februari 2020
  • 19:00

Himalayas, 10-02-2020

Goedemorgen gemeente,
Hallelujah! Mooi om weer een bericht jullie kant op te kunnen sturen en zo in verbinding te zijn met elkaar. Gisteren was er al een video vanuit hier naar Aalsmeer gezonden, bijzonder.
Tevens gisteren zijn we hier aangekomen in het oosten van het land. We zitten hier dichtbij de berg Annapurna. Weer eens wat anders dan de vliegtuigen in Aalsmeer, hier vliegen de helikopters af en aan om mensen naar het base camp te brengen.
Sinds mijn vorige bericht is er veel gebeurd. We zijn met het team naar Thailand gereisd om vervolgens per bus naar Cambodja te gaan. Daar hebben we de rest van de groep ontmoet en het was een hemelse ervaring om alle klasgenoten weer te zien, hallelujah! We verbleven in een nieuwe basis van JMEO in Battambang. Alleen al de totstandkoming van die basis is een groot wonder van Jezus. Anderzijds kregen wij les over missions, dat daagde me flink uit om na te denken over: alles achter te laten om Jezus te volgen. Hoewel ik dat voor de DTS gedaan heb ging het nu om de langere termijn, in de toekomst. Het was heerlijk om uiteindelijk te kunnen zeggen: God, waar u mij roept maakt niet uit, ik ben ‘all in’.
Het was enerverend om zuidoost-Azie te bezoeken om vervolgens terug te gaan naar de Himalayas. Terug in de hoofdstad bleek het een stuk kouder te zijn. We hebben hier veel mensen op straat gesproken over hun geloof. Een hoogtepunt was drie monniken uit Tibet waar ik voor mocht bidden. Het was bijzonder om te zien dat ze geraakt werden door Gods liefde. En zo waren er binnen het team vele verhalen en tekenen waarin Jezus aan het werk is in dit land. We gaan nu de laatste paar weken op deze basis doorbrengen om vervolgens terug te gaan naar Duitsland eind februari. Ik bid voor jullie terwijl de storm over Nederland raast, dat Jezus uw steun en toeverlaat is in alle facetten van uw leven. Hij is het waard om alles achter te laten. Of het nu een vissersnet is of een BMW. Ook dank ik u voor alle steun vanuit Aalsmeer, alleen daardoor is het mogelijk om deze reis te ondernemen. Wees gezegend en ik kan niet wachten om u allen weer te zien en te spreken!

 

Hartelijke groet, Kees-Jan

 

Himalayas, 5-1-2020

Na een wat langere periode van radiostilte dan nu eindelijk mijn eerste bericht vanuit de Himalayas. Allereerst wens ik u een gezegend 2020 toe.

Ik groet u vanuit een kerkje in het oosten van de Himalayas, waar ik met het team verblijf. Het is hier prachtig, omringd door enorme bergen. Ik blijf me verbazen hoe mensen hier kunnen wonen en leven in zulk bergachtig gebied.

Opgeteld vanaf Aalsmeer was het 48 uur reizen om hier te komen. Een week voor ons vertrek vanuit Duitsland kwam mijn voet in het voorwiel van mijn fiets. Ik viel en kom niet meer lopen op dat moment. Ik mocht toen leren dat we zonder Jezus helemaal nergens komen, we hebben Hem nodig in alles. Jezus genas mijn voet en op de dag van ons vertrek kon ik mijn krukken thuislaten, prijs Jezus!

Eigenlijk weet ik niet waar te beginnen zoveel is er sindsdien gebeurd. Een kerstdienst aan een rivier, vissen van mensen in de hoofdstad, deuren die openen en wonderen die gebeuren. God doet grote dingen en heeft een groot hart voor de mensen hier. Met het team hebben we op een leiderschapsbijeenkomst onderwijs gegeven. Ik heb les mogen geven over Pure Heart (Matt 5:8). Het was bijzonder dat ik iets kon bijdragen aan de heling van anderen, op een plek waar ik zelf twee maanden geleden heling ervoer, dankzij Gods genade. We doen op dit moment ministry op een basisschool en gaan over enkele dagen naar een ander dorp, 6 uur rijden hiervandaan, om daar onderwijs te geven.

Het leven is hier terug naar de basis. Ik begin het steeds meer te waarderen, maar het was best even schakelen. Een ijskoude bucketshower (emmer water als douche) in de ochtend terwijl de sneeuw op de bergtoppen ligt. Drie keer per dag dalbat (een rijstgerecht), eten en  slapen in winterse uitrusting, in een onverwarmd kerkje hier, was wel even wennen. Ik verblijd mij in de Here, halleluja. Dat geldt ook voor de christenen hier, die het zeker niet altijd makkelijk hebben. Ondanks dat de kerk vervolgd word, groeit het hard.

Deze week had ik in de kerkdienst, dat is hier op zaterdag, een getuigenis verteld. In welke situatie ik mij ook bevind: hoog in een zendmast, op een bergtop of in een donkere vallei met mijn voet in het voorwiel, Jezus is groter dan mijn gevoelens en omstandigheden. Ik kies ervoor om mijn focus van mijn problemen of gebreken te verleggen naar Hem, Koning en Vriend, Verlosser en Waymaker.

Ik bid dat God jullie dagelijks nieuwe openbaringen geeft over Zijn grootse liefde, opdat jullie vanuit een intimiteit met Hem een lichtend Licht mogen zijn in Aalsmeer en daarbuiten. Bidt u tevens voor mij en mijn team dat God deuren opent om over Jezus te delen.

Hartelijke groet, Kees-Jan Leegwater

Herrnhut, 02-12-2019

Bij deze weer een update vanuit Herrnhut. Mijn vorige bericht eindigde met de voorbereidingen voor de mini-outreach naar Rotterdam. Op zaterdag 16 november zijn we toen in alle vroegte vertrokken richting Nederland. Na heel wat kilometers spoor en overstaps kwamen wij in Barendrecht aan waar onze gastfamilies ons opwachten.

In samenwerking met Jeugd met een Opdracht Rotterdam hadden wij een intensieve week met evangelisatie, voorbede, aanbidding en spreken. Op zondag wachtte mij gelijk de vuurdoop, ik mocht voor het eerst vertalen en in een grote sporthal. Gelukkig gaf de Heilige Geest mij de woorden in de mond!

Op maandag had ik de mogelijkheid om mijn familie in te bezoeken. Heerlijk om weer in het mooie Aalsmeer te zijn en mijn familie nog even te spreken voor ik vertrek naar Azië. Voor de evangelisatie en andere projecten in Rotterdam hadden wij bloemen nodig. Nu bleek Peter van de Velde hierin te kunnen voorzien, wat een zegen! Binnen een uur na zijn telefoontje had ik een auto vol bloemen, klaar voor transport naar het zuiden. Ik geloof dat God hierin leiding en voorziening gaf.

Op verschillende plekken in Rotterdam, op straat, op de Erasmusuniversiteit, bij Rotterdam Centraal en in een verzorgingstehuis waren de bloemen een zegen. We hebben veel mensen op straat een bloem gegeven. Eigenlijk geef je daarmee een stukje van God’s liefde, van zijn hart aan de mensen. In de meeste gevallen begrijpen mensen niet waarom het gratis is en willen ze meer weten. Dit geeft de mogelijkheid om te delen over wie Jezus is en om voor mensen te bidden.

De afsluitende dienst was op vrijdagavond in de de grote Noorderlichtkerk in Rotterdam. Het was een krachtige week waarin God harten aanraakte en verschillende vuren met elkaar verbond (verschillende kerken en denominaties). Bijzondere getuigenissen van wat God gedaan had tijdens de week werden gedeeld. Ook mensen van Check IN waren aanwezig, vraag hen gerust naar hun ervaringen!

De korte outreach in Rotterdam was tegelijkertijd een oefening voor de echte outreach over twee weken. Dan vertrek ik met mijn team naar Azië voor drie maanden. Mijn team gaat naar het land van de Mount Everest. Het is een voorrecht om hierheen te mogen. Graag uw gebed voor deze reis! Uw giften zijn van harte welkom.

Al met al: bedankt für die Bloemen aus Holland. Naast de bloemen denk ik ook aan het oud ijzer en de giftenpot in de bus, bedankt! Dankuwel voor al uw steun en gebed vanuit Aalsmeer, ik voel me gedragen. God’s zegen!

De groeten van Kees-Jan
Jugend mit einer Mission, Untere Dorfstr. 56, 02747 Herrnhut

 

Groeten uit Herrnhut, 11-11-2019

Inmiddels start vandaag alweer week 7 van mijn DTS in Herrnhut, de tijd vliegt. De afgelopen twee weken hadden we bijzondere sprekers in ons midden. Eerst was dat Dan Baumann uit The States. Het was prachtig om zijn verhalen te horen. Dan heeft in de gevangenis in Iran gezeten voor het verspreiden van het evangelie daar. Dit was zacht gezegd geen pretje. Tijdens de rechtszaak ging het om de doodstraf. Echter durfde hij te getuigen van God’s liefde tijdens diezelfde rechtzaak, wat een getuigenis!

Ook heeft Dan een heftig ongeluk gehad waarbij hij tijdens een hike naar beneden viel. Het heeft mij diep geraakt dat Dan hier in Herrnhut staat te spreken, terwijl de doktoren zeiden dat hij de gevolgen van de val niet kon overleven. Het krachtige aan de verhalen van Dan is dat hij in alles naar Jezus wijst. ‘Go Jesus!’ zegt hij dan. Alles wat hij doet komt voort uit een intieme relatie met God en een dagelijks dieper begrip van Gods liefde voor ons.

Afgelopen week hadden wij de sprekers Tom & Donna Cole over tijdens de Pure Heart week. In deze week staat heling van ons hart centraal. Het was een emotionele en zware week, maar ben ontzettend dankbaar voor het herstel wat Jezus geeft in mijn hart. God wil ons hart puurder maken zodat wij gezonde relaties met God en elkaar kunnen aangaan.

Al met al genoeg om een boek over te schrijven wat hier allemaal gebeurd in Jezus naam. Ik mag steeds meer groeien in de relatie met God, wetende God dat Hij van mij geniet, ook al doe ik helemaal niets. Dat geeft veel rust moet ik zeggen. God’s liefde voor ons is groter dan onze daden of emoties. God is echt echt echt een hele goede vriend en vader!

Volgende week gaan wij met de Revive DTS op mini-outreach naar Rotterdam. Bid u mee voor gezegende tijd daar? Ik dank ik vanuit hier voor uw gebed en ondersteuning. God’s zegen! Wilt u meer weten van mijn avonturen in Herrnhut? Stuur een mailtje naar kees.jan.leegwater@gmail.com.

De groeten van Kees-Jan
Jugend mit einer Mission, Untere Dorfstr. 56, 02747 Herrnhut

Zondag 20 oktober 2019
Op de zondagmorgen loop ik met klasgenoot Joe uit Bangladesh over de brug van het kasteel van Jeugd met een Opdracht. Een prachtig plaatje is het: de zon schijnt zacht door de bomen terwijl de goudgele bladeren in hoog tempo neerdwarrelen. Morgen mag ik die bladeren handmatig wegharken, tijdens m’n werktaak als tuinman. Het kasteel ziet er uitnodigend uit, met de vriendelijke ramen aan de voorkant.

Hoewel ik uitzie naar het ontbijt, is mijn hoofd nog bij de lessen van afgelopen week. Jezus-week, dat heeft me flink geraakt. ‘Obrigado Jesus’ zoals Antonio zou zeggen. Oftewel, danku Jezus. Gelukkig begrijpt U alle talen Heer, zelfs de talen van mijn hart.

De discipelen misten vaak de clou als ze met Jezus optrokken (bijv. Lukas 9:28-33). Toch blijft Jezus vol liefde en neemt Hij steeds opnieuw initiatief voor een diepere relatie met de mensheid. Hoe vaak heb ik wel niet de clou gemist in mijn relatie met God? Toch verlangt Hij naar een diepere relatie met mij, wat een genade!

Vanuit Duitsland wil ik u allen de hartelijke groeten doen. Bedankt voor alle steun en gebeden vanuit Nederland. Hier door Herrnhut loopt een kabbelend beekje, en ik bid dat het verfrissende water van de Heilige Geest als een beek van Herrnhut naar Aalsmeer toe stroomt. God’s zegen!

Zondag 29 september:
Inmiddels is de eerste week hier in Oost-Duitsland voorbij gevlogen. Zoveel nieuwe indrukken gehad in zeven dagen tijd. Het is bijzonder om te merken hoe internationaal de groep is waar ik nu onderdeel van uitmaak.

Mensen vanuit de hele wereld (van Bangladesh tot de VS, van Noorwegen tot Zuid-Afrika) zijn hier in Herrnhut bij elkaar om samen God te ontmoeten. Deze verschillende culturen geven een enorme diversiteit in de groep en laten God’s creativiteit zien. Alhoewel het voelt alsof ik hier al een maand ben, gaan we na de introductieweek, komende week beginnen met de eerste echte lesweek van de Bijbelschool.

Nu al kan ik niet goed beschrijven hoe het is om zo dichtbij God te zijn. Wat een goede Vader hebben wij! Zijn liefde is onmeetbaar (Ef 3:18) en dat dringt steeds dieper door in mijn hart. Tot slot dank ik u allen voor gebed en steun die ik mag ontvangen. God’s zegen vanuit Herrnhut!

Zondag 22 september werd ik in de ochtenddienst gezegend voor mijn reis naar
Duitsland en de Bijbelschool die ik daar ga doen.

Bedankt voor alle positieve reacties die ik tot nu toe mocht ontvangen. Ik voel mij gesteund vanuit mijn thuisgemeente en ben nu helemaal klaar voor dit grote avontuur!

Op maandag 23 september 2019 ben ik naar Herrnhut, gelegen in Duitsland vertrokken. Hier zal ik een DTS (discipelschaps-trainingsschool) volgen van Jeugd met een Opdracht. Na 3 maanden theorie start de outreach fase, het praktijkdeel van eveneens drie maanden in Azië. Deze bijbelschool past goed bij mijn hart voor zending. Daarnaast spreekt het motto van Jeugd met een Opdracht mij enorm aan: ‘Hem kennen en Hem bekend maken’.

Mocht u mij financieel willen steunen dan is uw gift van harte welkom. U kunt deze overmaken naar NL95 RABO 0300120516 t.n.v. Diaconie Ned. Herv. Gem., onder vermelding van ‘DTS Kees-Jan’.
Bij het opruimen van gebouw Irene vonden wij nog wat oud-ijzer, wat lege flessen en zelf wat geld. De opbrengst hebben wij naar de diaconie overgemaakt tbv Kees-Jan.

Deel met vrienden

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Bekijk ook

Blijf op de hoogte

Agenda

Hervormde Gemeente | Wijk Dorp | Wijk Oost

Contact

Hervormde Gemeente

Postadres Algemene Kerkenraad:
Postbus 158
1430 AD  Aalsmeer

Postadres Kerkrentmeesters:
Postbus 333
1430 AH  Aalsmeer

Bankrekening:
NL08 RABO 0300 1421 61

Wijk Dorpskerk

Bezoekadres:
Kanaalstraat 12
1431 BE Aalsmeer​

Postadres:
Postbus 158
1430 AD  Aalsmeer

Wijk Oosterkerk

Bezoekadres:
Oosteinderweg 269
1432 AV Aalsmeer

Postadres:
Postbus 158
1430 AD  Aalsmeer

Blijf op de hoogte

Ontvang elke zaterdagochtend het laatste nieuws uit beide wijken.

Agenda Wijk Oost

Hervormde Gemeente | Wijk Dorp | Wijk Oost

Agenda Wijk Dorp

Hervormde Gemeente | Wijk Dorp | Wijk Oost